Amsterdam Centre for the Study of the Golden Age

Photographer: Jeannette Cornelisse/Quafoto

dr. E.E. (Erna) Kok


  • Faculty of Humanities
    Departement Kunst-, religie- en cultuurwetenschappen
  • Visiting address
    BG 2
    Turfdraagsterpad 15  
  • E.E.Kok@uva.nl

Biography

Erna Kok studied Art history at University of Amsterdam, where she gained her MA (cum laude) in 2005 with the thesis: "Het topos van erotische inspiratie: fascinatie en fantasie over de schilder en zijn vrouwelijk naaktmodel'. She continued her research in Dutch art in the seventeenth century at the Researchmaster Art studies, where she graduated (cum laude) in 2006 with the thesis: 'Van droommodel naar realiteit: tekenen naar vrouwelijk naaktmodel in het atelier van de zeventiende eeuw'. From 2007-2013 she took part in the research project 'Artistic and Economic Competition in the Amsterdam Art Market, c. 1630-1690; History Painting in Rembrandt's Time', funded by NOW, were she wrote her PhD dissertation (public defense June 7, 2013) under supervision of Prof. dr. E.J. Sluijter at the University of Amsterdam. 

Central question in her PhD research is how artistic and socio-economic strategies has stimulated - Govert Flinck, Ferdinand Bol, Jacob Backer and Joachim von Sandrart - in their artistic choices and manner of positioning at the Amsterdam art market c. 1635 - 1670. 

 

PhD dissertation  

CULTURELE ONDERNEMERS IN DE GOUDEN EEUW: de artistieke en sociaal-economische strategieën van Jacob Backer, Govert Flinck, Ferdinand Bol en Joachim von Sandrart.

De Amsterdamse portret- en historieschilders Jacob Backer, Govert Flinck, Ferdinand Bol en Joachim von Sandrart zouden we tegenwoordig kwalificeren als succesvolle culturele ondernemers. Dit concludeert Erna Kok in haar promotieonderzoek. Haar bevindingen weerspreken de gangbare opvatting dat de Nederlandse kunstmarkt in de Gouden Eeuw open en vrij was en gedomineerd werd door de mechanismen van vraag en aanbod. Erna Kok gaat in haar proefschrift in op de vraag welke artistieke en sociaal-economische strategieën leidden tot het succes van Jacob Backer, Govert Flinck, Ferdinand Bol en Joachim van Sandrart op de Amsterdamse kunstmarkt in de periode 1635-1660. Ook onderzocht zij in welke netwerken van opdrachtgevers deze vier portret- en historieschilders zich wisten te positioneren.

 

Lees het UvA- persbericht : http://bit.ly/10siYgM    

Publicaties

Erna Kok, 'Zonder vrienden geen carrière: de succesvolle loopbanen van Govert Flinck en Ferdinand Bol', in: De Zeventiende Eeuw. Cultuur in de Nederlanden in interdisciplinair perspectief  27 (2012) 2, pp. 300-336.

 

Erna Kok, 'Een liefdespaar onthuld. Jacob Adriaensz Backers zogenoemde David en Bathseba opnieuw geïdentificeerd als Isaäk en Rebekka', in: Oud Holland 124 (2011) 2/3, pp. 119-140.

 

 

Erna Kok, 'The Female Nude from Life: On Studio Practise and Beholder Fantasy', in: Karolien de Clippel, Katharina van Cauteren en Katlijne van der Stighelen (eds.), The Nude and the Norm in the Early Modern Low Countries , Turnhout 2011, pp. 35-50.

 

Full txt online via UvA: http://goo.gl/m5Bko

 

 

 

2017

  • Grijzenhout, F., & Kok, E. E. (2017). A rare case of evidence: Ferdinand Bol’s Portrait of an Eight-year-old Boy (1652) identified. In S. S. D. (Ed.), Ferdinand Bol and Govert Flinck New Research (pp. 114-131). Zwolle: W Books.

2011

  • Kok, E. (2011). Zonder vrienden geen carrière: de succesvolle loopbanen van de zeventiende-eeuwse kunstenaars Govert Flinck en Ferdinand Bol. Zeventiende Eeuw, 27(2), 300-336. [details] 

2016

  • Kok, E. E. (2016). Netwerkende kunstenaars in de Gouden Eeuw: de succesvolle loopbanen van Govert Flinck en Ferdinand Bol. (Zeven Provinciën; No. 36). Hilversum: Verloren. [details] 

2011

  • Kok, E. (2011). Een liefdespaar onthuld: Jacob Adriaensz Backer's zogenoemde 'David en Bathseba' opnieuw geïdentificeerd als 'Isaäk en Rebekka'. Oud - Holland, 124(2/3), 119-140. DOI: 10.1163/187501711798264201  [details] 
  • Kok, E. (2011). The female nude from life: on studio practice and beholder fantasy. In K. De Clippel, K. Van Cauteren, & K. Van der Stighelen (Eds.), The nude and the norm in the early modern Low Countries (pp. 35-50). (Museums at the crossroads; No. 22). Turnhout: Brepols. [details] 

2017

  • Kok, E. E. (2017). Govert Flinck en Ferdinand Bol en hun netwerken van opdrachtgevers. In N. Middelkoop (Ed.), Ferdinand Bol en Govert Flinck. Rembrandts meesterleerlingen (pp. 58-79). Amsterdam/Zwolle: W Books.
  • Kok, E. E. (2017). Govert Flinck, Ferdinand Bol and Their Networks of Influential Clients. In N. Middelkoop (Ed.), Ferdinand Bol en Govert Flinck. Rembrandts’ Masterpupils (pp. 58-79). Amsterdam/Zwolle: W Books.

2013

  • Bok, M. J., Kok, E., Broers, M. J., Cosman, D., Damen, M., van Dijk, W., ... Wester, P. (2013). Amersfoortse schilders in de Gouden Eeuw. Verslag van een onderzoekswerkgroep. Amsterdam: Kunsthistorisch Instituut, Universiteit van Amsterdam. [details] 

Media appearance

  • Kok, Erna (06-10-2017): Ferdinand Bol, het huis, de collectie, de kunstenaar - tentoonstelling Museum Van Loon Amsterdam [Web]. Ferdinand Bol, het huis, de collectie, de kunstenaar - tentoonstelling Museum Van Loon Amsterdam.
This list of publications is extracted from the UvA-Current Research Information System. Questions? Ask the library  or the Pure staff  of your faculty / institute. Log in to Pure  to edit your publications. Log in to Personal Page Publication Selection tool  to manage the visibility of your publications on this list.

No known ancillary activities

edit contact information edit tabs